My name is Branding….Personal branding. 

Die term komt tegenwoordig steeds vaker voor. Maar wat is het nou precies en wat bedoel je ermee?

Het is een uit Amerika overgewaaid fenomeen. Het werd o.a. genoemd in het boek  Think and Grow Rich van Napoleon Hill uit 1937 (aanrader trouwens). Bij Personal branding refereren we naar het laten zien en promoten waar jij voor staat. Het is de unieke combinatie tussen kennis en de ervaringen die jou jou maken. Het maakt het onderscheid tussen jou en de andere professionelen in jouw werkgebied. 

We denken bij een brand vaak aan bedrijven, zoals bijvoorbeeld Apple, Nike of Douwe Egberts. Bij Personal branding ben jij je eigen brand/merk. Veel mensen voelen zich een beetje oncomfortabel bij dit idee. Maar met social media en online aanwezigheid is dit een bijkomstigheid. Voor social media kende men je van mond tot mond reclame of wellicht van (je toen nog statische) website. Maar met facebook/LinkedIN/instagram enz. is alles veel interactiever geworden. En is wie je bent, ook veel belangrijker. Nu kijk je vaak toch van te voren even met wie je contact hebt. Je kijkt bewust of onbewust of je aansluiting vindt bij die persoon. 

En je hebt veel vaker content nodig. Waar je vroeger nog wegkwam met een leuke (pas)foto, moet je nu verschillende foto’s hebben. En als je veel op social media zit dan heb je ook verschillende soorten foto’s nodig. 

En om je verhaal te vertellen heb je eigenlijk nog veel meer foto’s nodig. Het liefst foto’s in dezelfde stijl, maar ja hoe doe je dat? Met je iPhone, vraag je een vriendin? En hoe zorg je dan dat het een congruent wordt, dat alles past.

Personal branding begint met zelfkennis en het doen van zelfonderzoek. Dat klinkt een beetje zwaar, maar je moet een duidelijk beeld voor ogen hebben wat je zakelijk (en privé) wilt bereiken. Wat vind je leuk en waar heb je een hekel aan? Het gaat er bij Personal branding niet om het spelen van een rol. Dat voelt de klant. Personal branding is het vinden van je kracht. 

Als je weet wat je merk is en je weet wie je bent en wat je wilt dan is het tijd om je merk in de markt te zetten. 

Hou hierbij de ABC van Personal branding in je achterhoofd. 

A – apart 
B – betrouwbaar
C – congruent

Apart – Durf anders te zijn. Je bent uniek. Laat dat ook zien. Dat is waarom iemand zaken met jou wil doen. Als je op gaat in de grijze massa dan ben je moeilijker te vinden. Apart houdt niet in dat hoeft te overdrijven, blijf jezelf en blijf bij jezelf. Leg de nadruk op je authenticiteit, je unieke kwaliteiten om je te onderscheiden van concurrenten en collega’s. 

Betrouwbaar –In je persoonlijke merk moet een herkenbare, constante factor zitten en een hoog niveau van professionaliteit. Zelfs een negatieve eigenschap, kun je positief verpakken. Herken je dat nog van sollicitatie gesprekken waarin vaak de vraag kwam, noem eens een negatieve eigenschap van jezelf. Mensen vinden het fijn als je kunnen inschatten wie jij bent.

Congruent – alles past. Mensen moeten op je kunnen vertrouwen. In je merk moet alles passen. Alles wat je doet of laat zien, moet bijdragen aan het beeld dat je wilt uitdragen. Stel je bent een health coach dan verwacht men dat je die informatie uitdraagt en laat zien. Wat niet inhoudt dat je soms ook een zwak moment hebt en dan misschien naar iets minders gezonds grijpt. Of dat je juist laat zien hoe jij met zo’n moment omgaat. Dit maakt je transparanter voor je doelgroep. 

Waarom Personal branding? Elk aanbod schept zijn eigen vraag, leren mijn dochters op school bij economie. Door jezelf als een duidelijk merk aan te bieden creëer je je eigen markt en je eigen mogelijkheden (denk aan o.a. influencers). 

De veranderende manier van werken in de moderne economie versterkt dit nog eens. Vroeger was Personal branding nauwelijks van belang. In de huidige tijd van jobhoppen en het groeiende aantal zzp-ers wordt het belang steeds groter. Imago speelt een steeds grotere rol.

En daar kan ik je bij helpen. We kunnen samen kijken naar je brand. Welke kleuren gebruik je? Wat maakt jou jou? Welke kant mogen de klanten van je zien? Wie is je ideale klant en hoe kun je daar met je beeldmateriaal op inspringen?